24 juni 2026

Inclusiedesk Noord officieel van start: praktisch aan de slag met diversiteit en inclusie

Op dinsdag 23 juni vond op de Rijksuniversiteit Groningen de officiële aftrap plaats van inclusiedesk Noord. Werkgevers, onderwijsinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties en arbeidsmarktpartners kwamen samen om te verkennen hoe Noord-Nederland meer talent kan benutten en hoe diversiteit en inclusie werkgevers kunnen helpen bij actuele uitdagingen op de arbeidsmarkt.

Centraal tijdens de middag stond niet de vraag óf diversiteit en inclusie belangrijk zijn, maar vooral hoe werkgevers er in de praktijk mee aan de slag kunnen. Want veel organisaties zoeken naar manieren om vacatures in te vullen, medewerkers te behouden, werk slimmer te organiseren en een werkomgeving te creëren waarin verschillende talenten tot hun recht komen. Juist daarbij wil inclusiedesk Noord werkgevers ondersteunen.

Een platform voor werkgevers

Tijdens de opening werd toegelicht waar inclusiedesk Noord voor staat. De desk is bedoeld als regionaal platform van en voor werkgevers. Een plek waar organisaties terechtkunnen voor praktische kennis, voorbeelden, bijeenkomsten, intervisie en ondersteuning rondom onderwerpen als objectief werven en selecteren, inclusieve cultuur, talentontwikkeling, neurodiversiteit, inclusief leiderschap en het anders organiseren van werk. De programmering sluit aan op de vragen die werkgevers zelf hebben en wordt de komende periode samen met werkgevers verder ontwikkeld.

De boodschap was helder: talent is volop aanwezig, maar wordt niet altijd gevonden via traditionele routes. Door breder te kijken naar vaardigheden, potentieel en verschillende perspectieven kunnen werkgevers hun kansen vergroten op een krappe arbeidsmarkt. Daarbij gaat diversiteit niet alleen over specifieke doelgroepen, maar over het benutten van verschillende talenten, achtergronden en ervaringen binnen organisaties.

Inclusie begint in de praktijk

Dat inclusie vooral een praktische opgave is, werd zichtbaar tijdens het praktijkgesprek met Arthur Hilberdink en Curt Martina van Facility Support van de Rijksuniversiteit Groningen en Marije Kamphuis van de gemeente Groningen. De deelnemers kregen niet alleen een inkijkje in de dagelijkse praktijk van inclusief werkgeverschap, maar ook in de samenwerking die nodig is om meer mensen duurzaam aan het werk te helpen.

Tijdens een wandeling over de campus lieten medewerkers van Facility Support zien hoe werk toegankelijk kan worden gemaakt door anders naar functies, taken en talenten te kijken. De praktijkvoorbeelden maakten duidelijk dat inclusie niet begint bij beleid, maar bij concrete keuzes in de organisatie van werk en de bereidheid om kansen te creëren voor mensen die niet altijd vanzelfsprekend worden meegenomen in reguliere wervingsprocessen.

Onbenut talent biedt kansen

Een belangrijk inhoudelijk onderdeel van de middag was de bijdrage van Arjen Edzes, lector Regionale Arbeidsmarkt aan de Hanzehogeschool. Hij schetste de ontwikkelingen op de Noord-Nederlandse arbeidsmarkt en liet zien dat er nog veel onbenut arbeidspotentieel aanwezig is, terwijl werkgevers tegelijkertijd kampen met personeelstekorten. Daarbij wees hij erop dat de inclusieve opgave vooral een diversiteitsopgave is: verschillende groepen vragen om verschillende benaderingen en maatwerk.

Ook benadrukte hij dat succesvolle arbeidsdeelname niet alleen draait om instroom, maar juist ook om binding. Organisaties die investeren in betrokkenheid, ontwikkeling en een inclusieve werkomgeving vergroten de kans dat medewerkers duurzaam verbonden blijven aan de organisatie. Zijn aanbevelingen aan werkgevers waren helder: investeer in een leer- en ontwikkelcultuur, kijk breder naar talent en kies voor maatwerk in plaats van standaardoplossingen.

Werkgevers bepalen de agenda

Na het plenaire programma gingen deelnemers uiteen in verschillende thematafels. Hier stonden concrete werkgeversvragen centraal rondom:

  • Onderwijs en arbeidsmarkt;
  • Gelijke kansen bij werving en selectie;
  • Nieuwkomers en culturele diversiteit;
  • Inclusieve cultuur;
  • Ondersteuning van werkgevers;
  • En de vraag welke thema’s nog ontbreken op de agenda van de inclusiedesk.

Werkgevers, dienstverleners, onderwijsinstellingen en publieke partners gingen met elkaar in gesprek over kansen, knelpunten en mogelijke oplossingen. De opbrengsten van deze gesprekken vormen een belangrijke basis voor de programmering van inclusiedesk Noord voor het komende jaar.

Daarmee werd een belangrijk uitgangspunt van de inclusiedesk direct zichtbaar: de ondersteuning wordt niet bedacht vóór werkgevers, maar samen mét werkgevers ontwikkeld.

Officiële aftrap

De middag werd afgesloten door wethouder Carine Bloemhoff: zij markeerde de officiële start van de inclusiedesk in WK-stijl met een symbolische aftrap.

De boodschap van deze aftrap sloot naadloos aan bij de ambitie van de inclusiedesk: grenzen verleggen in plaats van mensen buitensluiten en samen werken aan een arbeidsmarkt waarin meer talent wordt gezien, benut en ontwikkeld.

Met deze kick-off is inclusiedesk Noord officieel van start gegaan. De komende periode kunnen werkgevers rekenen op een programma met bijeenkomsten, praktijkvoorbeelden, kennisdeling, intervisie en ondersteuning bij hun volgende stap op het gebied van diversiteit en inclusie.

Meer informatie over inclusiedesk Noord vind je hier. Meedoen? Neem contact op met Maartje de Jonge.

Foto’s door Paula Zimmerman.

Deel dit artikel via: